• وبلاگ : دسته كليد
  • يادداشت : فلسفه لباس روحانيت
  • نظرات : 1 خصوصي ، 26 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    + محمدهادي 
    سلام.خوبيد شما؟ يه جوان 30ساله هستم چندين سال قصد دارم ازدواج کنم ولي بخاطر مشکلات مالي نمي توانم ازدواج کنم اگر امکانش هست به من کمک مالي کنيد تا ازدواج کنم ممنون.شماره تماس 09033052928.
    شماره عابربانک ملي(6037997213792667 )قرباني هستم.متشکرم.الله وکيلي اگر ناچار نبودم اين پيام نميدادم
    سلام يه سوال حاجي! آيا لباس تن امام زمان هم شبيه روحانيت شيعه است يا فرق داره؟.در ضمن شما با افتخار به نام دسته کليد لينک شديد
    ذکرتعجيل فرج رمز نجات بشر است / ما برآنيم که اين ذکر جهاني گردد

    پاسخ

    سلام. برحسب شنيده ها آري؛ لباس ايشان همين لباس روحانيت شيعي است.
    + !!! 
    پس لباستون فلسفه هم داره !!! شما اخوندا همه چيتون فلسفه داره. خوش به حالتون
    پاسخ

    اصولا انسانهاي سلامت دو چيز دارند: منطق و فلسفه!
    + جعفر 
    سلام. اين چه جور استدلال کردنه آخه نمادي که هيچ استناد و نسبتي به اولياء دين نداره و بعدها رايج شده و علما براي خودشون لباسي جدا از لباس مردم عادي اختيار کردن چطور ميتونه به عنوان يه ابزار مطرح بشه چرا يکسره روي اين ظواهر مانور ميدين و روي ابزارهاي خود اولياء که سادگي و تواضع و اخلاق حسنه بوده تکيه نميکنين آيا موفقيت و تأثيرگذاري اصحاب سر پيامبر اعظم و ائمه اطهار و فقها محدثان و حکماي بزرگ ميتواند ولو در مقياسي اندک مرهون سبک پوشش آنها باشد حال آن که همان لباس ويژه را خيليها به اسم فقيه و روحاني داشته ولي يا بيخاصيت بوده و يا ضربه‌ها به اسلام و رشد فکر اسلامي زدهاند تأثير از تقوي و نور الهي است که به کلام و رفتار انسان قدرت نفوذ در دلها مي‌دهد من به عنوان يک طلبه وقتي به دانشگاهي مي‌روم که جمعي از دانشجويان مؤمن و فهميده را ميبينم و آداب معاشرت و ادب و سلامت اخلاق آنها را مشاهده ميکنم از رفتار برخي هملباسهاي خودم در جامعه و در محيط علمي حوزه و خارج آن شرم ميکنم حالا شما هي بگيد حساب آن افراد جداست خوب چرا از اول اينقدر بيدليل اصرار کنيد روي طرز پوشش يعني به نظر شما کت و شلوار يا پيراهن و شلوار پوشيدن بيحيايي يا کم حيايييه؟ اين که نوشتيد آدم هر چي پوشيده تر باشه به صفت حيا و عفاف نزديکتره چه سندي داره پوشش يک امر متعارفه اينقدر افراط نکنيد اميدوارم جامعه روحانيت از اين مغالطات دست برداره و کمي از درون اصلاح بشه حق يارتون
    پاسخ

    سلام. دوست گرامي اگر جنابعالي هم لباس بنده باشيد (که بسيار بعيد ميدانم) بايد خدمتتان عرض کنم نه درسهاي طلبگي تان را به درستي خوانده ايد و نه متن بنده را. احتمالا اظهارنظرهاي خام و ناشيانه حضرتعالي در آنچه مرقوم فرموده ايد نيز نمونه اي از "تأثير تقوي و نور الهي است که به کلام و رفتار انسان قدرت نفوذ در دلها مي‌دهد" ديگه؟ نه؟
    سلام عزيزم موفق باشي
    + مسلمان 
    زيبابودتبريك ميگم كساني كه ميخوان وجهه اسلام روبدجلوه بدن جزاين نيست كه خودشون وگول ميزنن مرسي ازمطالب زيباتون
    سلام
    ببخشين توحوزه شما طلبه از پارسابادمغان هستش يا طلبه از پارساباد ميشناسي
    پاسخ

    سلام. خير متاسفانه
    + يک طلبه 
    سلام
    دلايل واهي و پوچي را از شما خواندم .گرچه مجال پاسخ اما فقط اشاره اي مي کنم.
    1.قطعا هيچ شاهد تاريخي وجود ندارد که پيامبر يا ائمه لباسي متفاوت با مردم خود و به اين شکل لباس مي پوشيدند و حتي شواهد بسياري بر خلاف اين وجود دارد. به عنوان مثال نقل‌هايي وجود دارد نسبت به پيامبر و ائمه که وقتي عرب باديه نشيني به جمع پيامبر و اصحاب وارد مي‌شد مي‌پرسيد کداميک از شما پيامبر است. نظير اين نقل نسبت به ائمه نيز وجود دارد. اين گونه شواهد تاريخي که کم نيست نشان از آن دارد که اولا پيامبر يا ائمه همان لباس مردم عادي را مي پوشيدند ثانيا جايگاه خاصي در مجلس نداشتند.(برخلاف روحانيت بالا نشين فعلي)
    2.ساقه اين مدل لباس به دوران اموي بر مي گرده.در کتاب تاريخ پوشاک ايرانيان اومده:

    لباس فقها را ابويوسف، قاضى زمان هارون‏ الرشيد ترتيب داده بود. و پس از آن پوشيدن جبه نيمه بلند و گشاد و سبزرنگ که حاشيه‏ دوزى شده بود در ميان فقها و علما مرسوم شد.

    و اصلا لباس عربي زمان پيامبر و ائمه به اين شکل لباس روحانيون امروزي نبوده است

    يک طلبه با لباسش نماد نميشود با اخلاق و رفتارش نماد دين مي شود.

    پاسخ

    با سلام. اولا بنده نگفته ام لباس پيامبر و ائمه با مردم زمانشان فرق داشت بلکه گفتم به مرور زمان لباسها تغيير کرد و چون لباسهاي وارداتي چندان تکافوي حيا و حجاب نميکرد به جامعه روحانيت وارد نشد(لطفا متن را دقيقتر بخوانيد). ثانيا نهايت کم سوادي است اگر ندانيم پيامبر منبري داشت و بر آن مينشست و براي مردم سخن ميگفت و اين رويه در زمان اميرالمومنين و ساير ائمه نيز رواج داشت. ثالثا در زمان پيامبر، جامعه به گستردگي فعلي نبود و روابط و ارجاعات تخصصي کاملا بر مبناي شناخت عيني و فردي صورت ميگرفت اما اکنون شما چگونه ميخواهيد يک وکيل يا يک پليس يا يک دکتر را از بين خيل عظيم مردم پيدا کنيد اگر علامت مشخصه اي نداشته باشند؟. رابعا جمله اي که از آن کتاب نقل کرده ايد صرف نظر از ميزان اتقان و استناد منبع، ربطي به لباس فعلي مورد بحث ما ندارد بلکه سخن از لباس فقهاي آنزمان است که نميدانيم به چه شکل بوده. خامسا تفکر "خلاصه شدن نماد دين در اخلاق" تفکر انحرافي و التقاطي است که من و شما به عنوان يک طلبه آبشخور و ثمره آنرا به خوبي ميشناسيم. اگرچه به راحتي ميتوان تشخيص داد اين ادبيات يک طلبه مدعي اخلاق و رفتار نيست. جعل هويت، روش درستي براي به کرسي نشاندن حرفهاي سطحي و بي محتوي نيست. موفق باشيد
    بنام خدا وسلام
    لطفا از وبلاگmoshikgkg.blogfa.comدر باره روحانيت بازديد ونظر خويش را بيان نماييد
    " تا اينکه کت و شلوار سوغات فرنگ به مملکت ما رسيد " اين لباس هم چندان ايراني نيست و سوغات عربه!
    "صرف پوشيدن اين لباس شايد منزلت خاصي براي آدم ايجاد نکنه" اتفاقا امروزه در مملکت ما، اين لباس جاه و منزلت ايجاد ميکنه و شده کليد براي ورود به خيلي مکان ها! (مستند عرض مي کنم)
    "شما حساب کنين اگه يه انسان وارسته اي که مظهر علم و تقوي و ارزشهاي دينيه و چهره و رفتارش آدم رو به ياد خدا و آخرت ميندازه و به معناي واقعي کلمه حجتي براي اسلامه، بياد و لباس رسول الله و امام زمان رو هم بپوشه" شما هم حساب کنيد اگه يک انسان (که چه عرض کنم...) نااهل بياد در لباس اما زمان و پيغمبر... چه اتفاقي ميافته؟
    "جايگاه صنفي خيلي از مشاغل ايجاب ميکنه که در ظاهر متمايز و توي چشم باشن " اولا جامعه بايد در چشم علما باشه و نه علما در چشم جامعه! ثانيا علم و علم محوري يک صنف و کسب و کار مثل آخوندي نيست!
    "هستن کساني که خودسازي نکردن و با پوشيدن لباس ازين موقعيت سوء استفاده ميکنن و يا ناخود آگاه موجب بدبيني مردم ميشن اما خب حساب اين عده اندک از بقيه جداست. نقل شده که خدمت مرحوم آيت الله بروجردي عرض کردند: آقا ! يه طلبه اي دزدي کرده. ايشون فرمود: نگيد يه طلبه دزدي کرده، بگيد يه دزدي اومده طلبه شده!" در هر صورت اين لباس و اين حوزه تاثيري بر اين دزد يا طلبه نگذاشته!!! البته ماشالله اين روزها زياد ي بينيم!
    پاسخ

    از اينکه جوانان کم سن و سال هم خواننده مطالب وبلاگ هستند خوشحالم اما پاسخ شما: 1) کجاي مطلب اشاره به ريشه ايراني اين لباس داشت؟ عرض کردم کت و شلوار به مذاق "مردم به شدت با حياي" آن روز خصوصا روحانيت خوش نيامد 2) منظورتون از "خيلي مکانها" دقيقا کجاست؟ کجاست که کليد ورودش لباس است و ما بي خبريم؟ قصرهاي مجلل ما در جنوب فرانسه! يا مرده شور خانه بهشت زهرا؟ 3) پاسخ اينکه "اگه نااهلي لباس بپوشه چه اتفاقي ميفته؟" در دوران اصلاحات براي همه روشن شد 4)اينکه برخي قشرها مثل پليس و کارگر و روحاني به جهت سهولت دسترسي مردم به اونها بهتره لباس فرم معيني داشته باشند، خيلي غير قابل درکه؟ 5) در زمان پيامبر هم بسياري افراد بودند که لباس و محضر پيامبر در اونها تاثيري نذاشت. آيا ايراد از پيامبر بود؟ بهتر نيست قبل از سخن کمي تامل کنيم و بار مسووليت خود را سنگين تر نسازيم؟
    + خليلي 

    بگيد يه دزدي اومده طلبه شده!
    اين يه جمله ،‏ جمله ي خوبيه براي پاسخ به حرفهاي خيلي از مردم كوچه و خيابون!

    يا علي

    + محمد زارع 

    به نام خدا

    سلام آقا مسعود خوبي؟

    منو شناختي؟

    مدرسه مروي رضاييه!

    باهام تماس بگير : 09124370295

    التماس دعا و مشتاق ديدار

    سلام

    نوشته هاي بسيار زيبايي هست

    رقص قلمت پايدار

    ممنونم به كلبه ي من سرز دي

    بسم الله الجميل

    سلام دوست عزيز

    باز هم يك نوشته خوب ديگر رو كرديد...

    واقعاً تبريك مي‏گم و خسته نباشيد.

    من را هم دعا كنيد

    يا علي

    + يك دوست 

    باعرض سلام

    يك سئوال :چرا عليرغم اينكه درآمدهاي نفتي مملكت 3_4برابر شده سطح رفاه مردم به گواه آمار وارقام كاهش يافته است؟

    پاسخ

    بنام خدا.دوست گرامي سلام.بهتره چنين سوالاتي رو از وبلاگهايي كه بصورت تخصصي در زمينه اقتصاد مينويسند بفرماييد.گر چه تا جايي كه بنده از آمار و ارقام اطلاع دارم چنين موضوعي صحت نداره . موفق باشيد.
       1   2      >