http://mehrabane.ir
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم

 سلام به همه دوستان گرامی. سوال چهاردهم :

چرا بانکهای ما بابت وام از مردم سود میگیرن؟ آیا این نزول نیست ؟

 قراردادهای بانکی فعلی ازین قرارن:1)قرض الحسنه 2)مضاربه 3)مشارکت مدنی 4)مشارکت حقوقی 5)سرمایه گذاری مستقیم 6) فروش اقساطی 7)اجاره بشرط تملیک 8)سلف 9)جعاله 10)مزارعه 11)مساقات 12)خرید دین 13)ضمان.

     یعنی شما وقتی به بانک سرکوچه تون مراجعه و تقاضای وام میکنین، بانک صرفا بر طبق یکی از این قراردادها (عقود) میتونه کار شما رو راه بندازه و گرنه اجازه دریافت هیچ پول اضافه ای رو از شما نخواهد داشت.

     به عنوان مثال، گردش کار وام مسکن (که از پرطرفدارترین وامهای درخواستیه) به این صورته : شخص برای خرید خونه مراجعه میکنه، بانک خونه رو مطابق با تقاضای او و بصورت "نقدی" خریداری می کنه (فرضا صد میلیون تومن) و با افزودن سود مورد نظر، بصورت "قسطی" به متقاضی میفروشه (فرضا صدو بیست میلیون تومن) و همینطور وام خودرو و....

     در این نوع وام، بانک پولی به عنوان "قرض" به مشتری نمیده بلکه در واقع نوعی واسطه یا شریک محسوب میشه که درصد معینی ازین معامله گیرش میاد. و یا در وامهای قرض الحسنه مثل وام ازدواج و ... بانک میتونه از مشتری مبلغی کارمزد (بابت هزینه کارمند، اجاره ساختمان، آب و برق و ...) بگیره.

 اینا فقط اسمش عوض شده وگرنه فرقی با ربا نداره !

اولا شباهت ظاهری به معنای تساوی نیست. خوردن غذای حلال و حرام هر دو به یک شکله ولی فرقش به اندازه فاصله بهشت و دوزخه! خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید :

کسانى که ربا مى‏خورند، (در قیامت) برنمى‏خیزند مگر مانند کسى که بر اثر تماس شیطان، دیوانه شده. این به خاطر آن است که گفتند: «داد و ستد هم مانند ربا است (و تفاوتى میان آن دو نیست)» در حالى که خدا بیع را حلال کرده و ربا را حرام....‏‏ (1)

ثانیا در زمان عقد قرارداد، طرفین ( بانک و مشتری ) علاوه براینکه باید از قانون و نوع عقد شرعی نوشته شده در برگه درخواست آگاه باشن، نیتشون هم باید مطابق همون قرارداد باشه و وام دریافتی رو هم در همون عنوان مصرف کنن.

     متاسفانه بی اعتقادی و ناآگاهی طرفین قراردادها موجب شده که وقتی حرف از "بانکداری اسلامی" پیش میاد، مردم کوچه و بازار میگن: « چه فرقی داره ؟ این همون نزوله اسمشو عوض کردن!» و بدنبالش ایرادهای مختلفی مطرح کرده و دست آخر، اسلامی بودن بانکها رو زیر سوال میبرن.سود و نزول

     درواقع گردش کار وامها به این شکل تغییر کرده : اکثر مشتریان تنها بدنبال دریافت مبلغی از بانک هستن تا مشکلشون رو حل کنن. مسئولان بانک هم برای رفع مشکل مشتری وجذب بیشتر افراد و سرمایه به شعبه خودشون، پیشنهاد یکی از عقود شرعی اقتصادی رو میدن. مشتری باعجله و شتاب مدارک لازم رو تهیه میکنه و بدون اینکه حتی نگاهی گذرا به متن قراردادها بندازه ، همه رو امضا میکنه و به طور مثال پولی در قالب "مضاربه" در یافت میکنه. در حالیکه مسئول بانک و مشتری هردو به خوبی میدونن که مضاربه ای درکار نیست! مضاربه گیرنده نه جنسی خرید و فروش میکنه و نه از سودش سهم بانک رو میده. بلکه بعد از رفع مشکلش، پول و سود اونو از جای دیگه ای بانک برمیگردونه.

     این شکل قضیه ( که مسلما ربای خالصه و دامن بسیاری افراد رو آلوده به گناهی بزرگ کرده) مربوط به خطای در اجرا و عملکردهاست و نه اشکال در قوانین.

     البته یه سری ایرادهای قانونی هم وجود داره مثل محاسبه درصدی و حداکثری کارمزدها، میزان بالای سود دریافتی از عقود مشارکتی، عدم تناسب ذخایر قرض الحسنه با وامهای پرداختی به مردم و...که امیدواریم هر چه زودتر شاهد برطرف شدن اونها و رسیدن به مرزهای اقتصاد سالم و پویای اسلامی باشیم.
-------------------------------------------------------------------------------------------
1) سوره مبارکه بقره آیه شریفه 275

 


نوشته شده   توسط مسعود شنبه 86/6/10 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
آرشیو سوالات
[عناوین آرشیوشده]