http://mehrabane.ir
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و عرض تبریک این ایام خدمت همه عزیزان. سوال دهم :

میشه بگید فلسفه و تاریخچه این عبا و عمامه چیه؟

* عمامه به سر گذاشتن، طبق روایات شیعه و سنی از مستحبات مورد تاکید و سنت معصومین علیهم السلامه. به عنوان مثال پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در روز غدیر عمامه ای بر سر امیر مومنان علیه السلام نهاد و فرمود : خداوند در جنگ بدر و حنین مرا با فرشتگانی یاری کرد که چنین عمامه هایی داشتند.1

* اصولا از منظر اسلام آدم هر چی پوشیده تر باشه به صفت حیا و عفاف نزدیکتره ( می خواد زن باشه یا مرد ) و شاید به همین دلیله که روایات، مارو از پوشید لباس آستین کوتاه و پیراهن رو توی شلوار زدن منع کردن.2

* در گذشته این لباس و هیئت مخصوص علما نبود و اکثر مردم یه همچین سرو شکلی داشتن تا اینکه کت و شلوار سوغات فرنگ به مملکت ما رسید و چون تناسب کاملی با آموزه های دینی نداشت مورد استقبال روحانیت قرار نگرفت و یواش یواش همون عبا و قبا و عمامه شد لباس مخصوص اهل علم. البته هنوز توی بعضی روستاها مردم از قبا و عمامه استفاده میکنن.

امام خمینی* صرف پوشیدن این لباس شاید منزلت خاصی برای آدم ایجاد نکنه ولی یه جورایی باعث تعظیم شعائر الهی میشه. شما حساب کنین اگه یه انسان وارسته ای که مظهر علم و تقوی و ارزشهای دینیه و چهره و رفتارش آدم رو به یاد خدا و آخرت میندازه و به معنای واقعی کلمه حجتی برای اسلامه، بیاد و لباس رسول الله و امام زمان رو هم بپوشه چه تاثیر عمیقی میتونه در حفظ و گسترش ارزشها و تقویت هویت دینی مردم داشته باشه و چه سد محکمی در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن خواهد شد.
     نقل میکنن حضرت موسی علیه السلام زمانیکه به نبوت رسید و به مصر برگشت، تا یکسال به قصر فرعون راهش ندادن. تا اینکه دلقک فرعون روزی در یه مجلسی ( یه چیزی تو مایه های بالماسکه ) برای مسخرگی لباسی شبیه لباس حضرت موسی به تن کرد. ابهت این لباس چنان اثری بر فرعون گذاشت که حالش دگرگون شد و فورا پرسید این لباس مال کیه؟ و دستور داد حضرت را وارد قصر کردند. این همون وقار دشمن شکنیه که چادر هم برای خانومها ایجاد میکنه.

* جایگاه صنفی خیلی از مشاغل ایجاب میکنه که در ظاهر متمایز و توی چشم باشن مثل نیروهای نظامی و انتظامی. خب اگه به ما دستور دادن در سوالات و شبهات دینی و در حوادثی که پیش میاد به راویان احادیث ( علمای دین ) رجوع کنیم 3 ، لازمه اش اینه که چنین افرادی رو بتونیم توی جامعه به راحتی بشناسیم.

* هستن کسانی که خودسازی نکردن و با پوشیدن لباس ازین موقعیت سوء استفاده میکنن و یا ناخود آگاه موجب بدبینی مردم میشن اما خب حساب این عده اندک از بقیه جداست. نقل شده که خدمت مرحوم آیت الله بروجردی عرض کردند: آقا ! یه طلبه ای دزدی کرده. ایشون فرمود: نگید یه طلبه دزدی کرده، بگید یه دزدی اومده طلبه شده!
.....................................
1) سنن بیهقی ج10 ص 14
2) مکارم الاخلاق ج1 ص221
3) اکمال الدین ج2 ص483


نوشته شده   توسط مسعود سه شنبه 86/6/6 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
آرشیو سوالات
[عناوین آرشیوشده]