http://mehrabane.ir
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام و درود خدمت همراهان و دوستان عزیز. سوال هفدهم :

میشه یه مختصری درباره فرقه های مسیحیت توضیح بدین ؟

مسیحیت فعلی بیش از 50 فرقه فعال داره که سه تا از اونها دارای بیشترین معروفیت و طرفدارن:

کاتولیک ( به معنی عمومی)، ارتدوکس ( به معنی سنتی)، پروتستان ( به معنی معترض)

     اولش تقریبا همه مسیحیا یه کاسه بودن تا اینکه یه روز امپراطور قسطنطنیه متوجه شد بسیاری از مسیحیا تحت تاثیر عواملی از جمله رسوخ تفکر اسلام، دیگه زورشون میاد به تصاویر و مجسمه های مقدسی که توی کلیسا نصب شده بود، احترام بذارن و این کارها رو نوعی بت پرستی حساب میکردن.کلیسا
     این بابا که دید حرف حساب جواب نداره، دستور داد همه این بند و بیلها رو از توی کلیساها جمع کنن. آقا کلی سروصدا بپا شد و در نتیجه پاپ لئوی سوم که در روم مستقر بود حکم تکفیر امپراطور رو صادر کرد و برای اینکه بیشتر حال اونو بگیره و ضمنا از گزند حملات احتمالیش محفوظ باشه، دست به دامن
شارلمانی (سردار فرانسوی که سپاه اسلام رو شکست داده بود و احترام و علاقه زیادی به مسیحیت و کلیسا داشت) شد و اونو بعنوان "امپراطور مقدس" معرفی کرد.
     این کشمکش ها تا قرن 11 میلادی ادامه داشت و درین زمان بود که دیگه این دوتا فرقه دیدن هیچ جوری با هم تفاهم ندارن و خلاصه کار به جدایی کشید. یکی اسمش شد کاتولیک (طرفداران پاپ به مرکزیت روم غربی) و اون یکی شد ارتدوکس (اصلاح طلبان طرفدار امپراطور قسطنطنیه به مرکزیت یونان و حومه!)

برخی از تفاوتهای اعتقادی کاتولیک و ارتدوکس :
* کشیشهای ارتدوکس ازدواج میکنن ولی کشیشهای کاتولیک نه
* ارتدوکسها اعتقادی به مصونیت پاپ از گمراهی و خطا ندارن ولی کاتولیکها دارن
* زبان مقدس ارتدوکسها یونانیه ولی زبان مقدس کاتولیکها لاتین
* مراسم عبادیشون رو به زبان محلی خودشون میخونن ولی کاتولیکها فقط به لاتین
* و .....

     دومین انشعاب بزرگ مسیحیت در قرن 16 میلادی و در بین کاتولیکها اتفاق افتاد. در دوران رنسانس و پایان تدریجی حاکمیت مطلق کلیسا، یواش یواش اتهامات و اعتراضاتی توسط یه سری اصلاح طلب به رهبری شخصی به نام مارتین لوتر مطرح شد.مارتین لوتر
     لوتر که خودش کشیش بود و یه کلیسا توی ویتنبرگ آلمان داشت، معتقد بود آیین خالص مسیحیت با عملکرد و باورهای کشیشان، تومنی دوتومن توفیر داره و این دین پاک به مرور زمان و دخالت افکار و سلیقه ها دچار ناخالصی شده.
     این بود که نشست کلی در ارکان دین مسیحیت مطالعه و تحقیق کرد و نهایتا 95 مورد از مغایرتهای رفتار کلیسا با تعالیم الهی مسیح رو بیرون کشید و زد روی دیوار کلیسای خودش. یکی از مهمترین این تضادها، مساله آمرزش گناهان از طرف کشیش و پاپ بود. یعنی روسای کلیسا هر کسی رو که دلشون میخواست به یه بهونه ای از کلیسا اخراج یا اصطلاحا تکفیر میکردن، بعد اجازه میدادن تا طرف گناهانش رو بازخرید کنه. حتی دامنه آمرزش، به ارواح مردگان هم توسعه داده شده بود و اسنادی رسمی مبنی بر فروش بهشت به مردم تحویل میدادن!
لوتر از طرف سردمداران کاتولیک به ارتداد محکوم شد ولی اندیشه های او که پروتستانیسم نامیده میشه به سرعت در بین بسیاری از کشیشان گسترش پیدا کرد.
     این نهضت اگر چه هدفش ظاهرا خیر بود و یه جورایی نهضت اصلاحی دینی محسوب میشد ولی در عمل بهونه بدست خیلیها داد تا همه اعتقادات و باورهای دینی ( اعم از اصیل یا ساختگی) رو زیر سوال ببرن.

برخی تفاوتهای پروتستانیسم و کاتولیک :
پروتستانیسم برخلاف کاتولیسم، راه سعادت اخروی رو در آبادانی و عمران زندگی دنیوی معرفی میکنه و به جای اینکه اعتراف نزد کشیش رو سبب آمرزش گناهان بدونه، معتقده که باید در دنیا کار نیک کرد و به فکر ساختن اون بود. همین تفکر بود که باعث شد مسیحیت غربی، به امور دنیوی به عنوان اصول ارزشی دینی نگاه کنه و گام بلندی به سمت گسترش سرمایه داری در غرب برداشته بشه.
     از دیگر تفاوتهای پروتستانیسم با کاتولیسم : عدم اعتقاد به عصمت پاپ، رعایت دموکراسی در تشکیلات کلیسا، اعتقاد به عدم نیاز به کشیش و پاپ برای ارتباط با خدا و فهم اصول عقاید، جواز ازدواج برای کشیشان، عدم وجوب اعتراف نزد کشیش، عدم اعتقاد به برزخ و.....


نوشته شده   توسط مسعود دوشنبه 86/10/10 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
آرشیو سوالات
[عناوین آرشیوشده]